Rob Neeter won met zijn bedrijf CAREanimations in 2018 de Oranje Handelsmissiefonds-prijs. Hij kreeg als beloning een jaar lang hulp om de stap naar het buitenland te zetten. Daar heeft het bedrijf optimaal gebruik van gemaakt. “We spraken met diverse NBSO’s, ambassades en consulaten. Zij hebben ons geweldig geadviseerd en geholpen. We zijn inmiddels live in Duitsland en België en hopelijk binnenkort in Spanje, Frankrijk, Scandinavië, Engeland en de Verenigde Staten. Elke dag ben ik verbaasd hoe effectief en efficiënt de Nederlandse overheid in het buitenland dingen oppakt.”

Rob Neeter. CAREanimations
Rob Neeter

Verspilling van medicijnen

Rob heeft zelf een medische achtergrond en was lange tijd voorzitter van een zorginstelling. Hij kwam erachter dat er een duidelijke mismatch is tussen het leesniveau van de doelgroep en het taalgebruik in de bijsluiter van medicijnen. Zo’n dertig procent van de volwassenen in Nederland  begrijpt de informatie over hun gezondheid of ziekte niet goed. In Duitsland is dat zelfs veertig procent. Daardoor worden medicijnen niet op de juiste manier of helemaal niet gebruikt. We  gooien per jaar zo’n anderhalf miljard Euro aan medicijnen weg. Daarnaast krijgen veel mensen bijwerkingen of complicaties, of zijn ze simpelweg langer ziek.

"Elke dag ben ik verbaasd hoe effectief en efficiënt de Nederlandse overheid in het buitenland dingen oppakt.”

Redenen genoeg om iets te ontwikkelen waarmee de doelgroep wel uit de voeten kan. Dat werd KIJKsluiter, een onafhankelijk platform met animatievideo’s. Hierin legt het bedrijf in begrijpelijke taal de belangrijkste informatie van de bijsluiter uit. “We gingen eind 2016 in Nederland live met 1.048 video’s. We hebben inmiddels ruim 12.000 video’s online staan, waarvan er 8.500 betrekking hebben op medicijnen. De overige video’s gaan over ziekten, medische hulpmiddelen of laboratoriumtesten. Van alle apothekers in Nederland maakt inmiddels 93 procent gebruik van onze video’s”, vertelt Rob.

NBSO als primaire adviseur

Nederland bleek voor CAREanimations al snel te klein als afzetgebied: “In Nederland ontwikkelen we onze producten en daar houden we niets aan over. Bij elk land dat daarna komt, maken we pas winst. Daardoor is het voor ons belangrijk om in meerdere landen live te gaan. Het probleem, dat wij met onze video’s proberen op te lossen, is bovendien wijdverspreid. Er zijn eigenlijk nog nergens concurrenten. Zodra ons bedrijf in Nederland goed stond, hebben we direct twee partners aangetrokken om de buitenlandse markt te ontwikkelen. Met resultaat, op dit moment doen we pilots in België en Duitsland en in september gaan we daar live. Na de zomer starten pilots in Spanje, Frankrijk en de Verenigde Staten.”

CAREanimations is bij de aanpak in de verschillende landen intensief geadviseerd en ondersteund door de ambassades en handelskantoren. “De NBSO in Stuttgart deed een marktanalyse en beantwoordde vragen rondom marktontwikkeling. Daarnaast brachten zij ons in contact met interessante potentiële zakenpartners en organiseerden zij een bijeenkomst met stakeholders, waar wij ons product konden presenteren. De Nederlandse ambassadeur in Denemarken organiseerde een lunch in zijn ambtswoning, met precies de juiste potentiële zakenpartners. Er is nog geen concrete deal uit voortgekomen, maar het heeft hoe dan ook enorm geholpen.” Inmiddels heeft CAREanimations contacten met NBSO’s in Stuttgart, Barcelona, Lyon, Manchester, Bangalore en Hyderabad. Daarnaast zijn er relaties met ambassades in Duitsland, Denemarken, de Verenigde Staten en India.

Grote internationale interesse

De interesse voor CAREanimations vanuit het buitenland is volgens Rob groot: “Bij een webinar met Duitse apothekers waren meer dan 980 deelnemers. Wij maken een oplossing voor patiënten, maar apothekers en zorgverzekeraars vormen de primaire doelgroep. In Nederland vergoeden inmiddels drie van de vier grootste zorgverzekeraars KIJKsluiter. Apothekers bieden de video’s vervolgens aan bij medicijngebruikers die er baat bij hebben. In Duitsland en België beginnen we op dezelfde manier als in Nederland. We gaan kijken hoe dat loopt. We dromen groot.”

Tip

"Gebruik de kanalen van de Nederlandse overheid. Ze zijn efficiënt en effectief en speciaal gemaakt voor ondernemers."