Voor driekwart van alle ondernemers heeft de coronacrisis negatieve gevolgen voor hun internationale activiteiten. Dit blijkt uit onderzoek van de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO). Toch liggen er ook kansen. Bedrijven geven aan dat ze snel zijn gedigitaliseerd en dat er meer ruimte is voor duurzaamheid in hun bedrijfsvoering. Giel Franken, supply chain director bij Carver, had tijdens de lockdown vooral veel voordeel van zijn nieuwe contacten in Azië. Zijn internationale ambities kwamen precies op tijd. “We hadden net een deal in Zuid-Korea gesloten. Toen China op slot ging konden we heel snel onze leveranciersketen van China naar Zuid-Korea verleggen. Daardoor konden wij doorgaan met produceren en leveren.”

De Carver rijdt op drie wielen en kantelt als een motor, maar dan overdekt en elektrisch. Een geheel nieuw voertuig dat nog maar net op de Nederlandse markt is. Toen Giel in 2018 bij Carver aan de slag ging, was zijn belangrijkste taak de productie van de Carver in Nederland op te schalen. Naar het buitenland werd nog niet echt gekeken. Toch was Giel benieuwd. Hij had jaren in Azië gewoond en besloot uit te zoeken hoe hij de Carver het best in Azië kon promoten. Op die manier kwam hij bij RVO terecht. “We hadden telefonisch contact, ik moest een template invullen en RVO heeft daarna marktonderzoek voor ons gedaan. We kregen een heel gedetailleerd marktrapport van Zuid-Korea. Onze contactpersoon bij RVO had veel kennis van onze branche. Daar hadden we echt geluk mee.”

"Onze contactpersoon bij RVO had veel kennis van onze branche. Daar hadden we echt geluk mee.”

Bevoorradingsproblemen

RVO raadde Giel aan om in mei 2019 een beurs in Seoul te bezoeken. Het bleek de perfecte plek om te netwerken. In augustus 2019 kwam Carvers huidige businesspartner naar Nederland. “We stonden net op het punt om onze Nederlandse voertuigen voor het eerst in Nederland te verkopen. De businesspartner kon een proefrit maken en was meteen enthousiast. Begin 2020 tekenden we een overeenkomst en kon de productie voor de Zuid-Koreaanse markt ter plaatse van start.”

"Ik ben heel blij dat we zo snel de beslissing hebben genomen om onze productie naar Zuid-Korea te verplaatsen."

Carver maakte een hele soepele stap naar het buitenland, maar de corona-uitbraak zorgde voor problemen. Uit het rapport van RVO blijkt dat ruim veertig procent van de ondernemers problemen kregen met hun bevoorrading, vooral uit landen in Azië. “Onze leveranciers in China meldden al snel dat ze niet meer konden leveren. Ik heb een tijd in China gewoond en besefte me dat als China op slot ging, dat drastische gevolgen zou hebben en ook best een tijd kon duren. Heel snel hebben we toen besloten om onze productie naar Zuid-Korea te verleggen en de fabriek daar op te schalen voor Nederlandse productie”, vertelt Giel. Carver is niet het enige bedrijf dat die stap heeft gemaakt heeft. Acht procent van de ondernemers heeft door de uitbraak van corona hun productie naar andere landen verplaatst.

Tip

“Sta open voor verschillende soorten partners en ga er niet vanuit dat je na een paar ontmoetingen al klaar bent. Onderhandelingen duren vaak langer dan gedacht en iemand die alleen geld, maar geen enthousiasme heeft, haakt dan makkelijker af. Een partner die hart heeft voor je product zal ook tijdens tegenslagen doorgaan. Enthousiasme voor je product is enorm belangrijk.”