Opnieuw in trek

In 2015 hebben ondernemers ruim 14.500 aanvragen ingediend voor MIA en Vamil voor investeringen in elektrisch en hybride personenvervoer met een totaal investeringsbedrag van € 972 miljoen. Daarmee was de belangstelling voor duurzame mobiliteit net als in 2013 uitzonderlijk hoog. In 2014 zijn de eisen voor MIA\Vamil aangescherpt en daalde het aantal aanvragen voor elektrische en hybride auto’s ten opzichte van 2013 fors. De naar boven bijgestelde fiscale bijtelling voor na 2015 aangeschafte zuinige auto’s heeft veel ondernemers doen besluiten nog voor het einde van het jaar een elektrische of hybride auto te kopen, waarmee het aantal aanvragen opnieuw steeg.

In 2016 komen plug-in-hybride personenauto’s met een CO2-uitstoot hoger dan 30 gram per kilometer niet meer in aanmerking voor MIA en Vamil. Daarom verwachten we dat het aantal aanvragen en daarmee het totaal investeringsbedrag en budgetbeslag voor elektrisch rijden in 2016 weer zal dalen.

Tip:
Klik op een label in de legenda om gegevens zichtbaar of onzichtbaar te maken.

Investeringsbedrag duurzame mobiliteit

Investeringsbedrag duurzame mobiliteit
Volledig elektrischPlug-in Hybride 0-30 grPlug-in Hybride 30-50 grElektrisch/hybride 0-50 grZeer zuinige personenauto
2010000139
2011000369
201200032027
20130001357501
2014123922600
20151691178000

Figuur 5: Aangevraagd investeringsbedrag duurzaam personenvervoer in € miljoen

In de figuur staat een ingekorte legenda. De volledige legenda is:

  • - Uitsluitend elektrisch aangedreven voertuig
  • - Plug-in Hybride personenauto (>0-30 gram CO2 per kilometer)
  • - Plug-in Hybride personenauto (>30-50 gram CO2 per kilometer)
  • - Elektrische en hybride personenauto’s (0-50 gram CO2 per kilometer)
  • - Zeer zuinige personenauto (<95 en <110 gram CO2 per kilometer voor resp. diesel- en benzinemotor)
Brontabel als csv (239 bytes)