Goed op weg
In 2014 hebben ondernemers ruim 6.500 aanvragen ingediend voor MIA en Vamil voor investeringen in elektrisch en hybride personenvervoer. Een investering kan één of meerdere auto’s omvatten.
In totaal gaat het hierbij om een investeringsbedrag van €369 miljoen en een geclaimd budget van €12 miljoen. Dit is beduidend minder dan in 2013, toen 43.000 aanvragen MIA en Vamil voor elektrisch en zeer zuinig personenvervoer zijn gedaan voor een investeringsbedrag van €1.875 miljoen.
Lager budgetbeslag
Het stimuleringsbeleid voor elektrische auto’s is in 2014 aangepast. Voor MIA en Vamil zijn ook verschillende aanpassingen gedaan. Het fiscaal voordeel dat per auto kan worden behaald, is begrensd. Op de voertuigen is géén Vamil meer van toepassing. Daarnaast is er een maximaal toe te passen investeringsbedrag per voertuig vastgesteld. Hoe lager de CO2-uitstoot van het voertuig, hoe hoger dit maximaal toe te passen bedrag. Mede door deze aanpassingen is het budgetbeslag aanzienlijk lager dan in het voorgaande jaar.
Tip: Klik op een label in de legenda om gegevens zichtbaar of onzichtbaar te maken.
Aangevraagd investeringsbedrag personenvervoer 2014
Bedrijfsmiddel | Aangevraagd bedrag |
---|---|
Elektrisch aangedreven | 123 |
Plugin-hybride 0-30 gr | 9 |
Plugin-hybride 30-50 | 226 |
Oplaadpunt | 8 |
Andere code | 3 |
Figuur 4: Aangevraagd investeringsbedrag personenvervoer (totaal €369 miljoen).
In het taartdiagram staat een ingekorte legenda. De volledige legenda is:
- Uitsluitend elektrisch aangedreven voertuig
- Plugin-Hybride personenauto (>0-30 gram CO2 per kilometer)
- Plugin-Hybride personenauto (>30-50 gram CO2 per kilometer)
- Oplaadpunt
- Gemeld onder andere codes

Praktijkvoorbeeld: Leasebedrijf
Met circa 10.000 auto’s is Multilease een middelgrote speler in het Nederlandse leaselandschap. Het bedrijf neemt zijn maatschappelijke verantwoordelijkheid en doet veel aan duurzaamheid.
Lees meer in Elektrische en hybride auto's bij Multilease