EIA extra stimulans voor ombouw roersysteem
De Waal BV uit Werkendam is gespecialiseerd in de ontwikkeling en bouw van scheepsbesturingen. Het bedrijf – dat volgend jaar 80 jaar bestaat en altijd fors heeft geïnvesteerd in R&D – ontwikkelt onder meer schroefassen, roersystemen, stuurmachines en afdichtingen. In 2013 introduceerde De Waal het innovatieve roersysteem Easyflow voor binnenvaartschepen. Schepen halen daarmee een brandstofbesparing van zo’n 5 - 15%. Algemeen directeur van De Waal, Rolf Maliepaard: “Sinds de introductie hebben we er al zo’n 70 schepen mee uitgerust.”
De belangrijkste reden om voor Easyflow te kiezen, is de weerstandsvermindering, in combinatie met het betere schroefrendement, vertelt Maliepaard. “Dat resulteert in een besparing op brandstof tot wel 15%. Bij oudere schepen soms nog hoger. Die schippers weten niet wat hen overkomt.”
“Bij het Marin in Wageningen hebben we alles laten onderzoeken. Ook daar bleek dat er tot 15% rendementsverbetering optrad met het nieuwe Easyflow-systeem”
Stijging olieprijs maakt issue van besparing
In de binnenvaart is energiebesparing eigenlijk nooit een belangrijk aandachtspunt geweest, maakt Maliepaard duidelijk. “Pas toen de olieprijzen een jaar of zeven geleden de pan uitrezen werd het een issue. Op een gegeven moment lag de gasolieprijs op zo’n € 700 per kuub. In die tijd kwam er ook een schipper naar ons toe. Die zei: ‘Mijn schip is te duur voor de rederij, er moet iets gebeuren.’ Toen hebben we met ons R&D-team de roeren van het schip onder de loep genomen en van alles onderzocht en aangepast. Ons idee was: een paar procent besparing zal dat schip er wel mee halen. Maar na een maand belt die schipper ons op en zegt: ‘joh, ik heb een rendementsverbetering van 15%.’”

Eerst zien, dan geloven
“Vervolgens was het voor ons natuurlijk zaak dat de markt het zou oppakken. Schippers geloven niks. Ze moeten het eerst zien, zegt Maliepaard. “Bij het Marin in Wageningen hebben we daarom alles laten onderzoeken. Daar hebben we al onze roeren getest in een bassin. Ook daar bleek dat er tot zo’n 15% rendementsverbetering optrad met het nieuwe Easyflow-systeem. Daarnaast is Easyflow ook met positief resultaat getest aan de TU Delft. Inmiddels is het systeem op zo’n 70 schepen toegepast. De schippers die ermee varen zijn laaiend enthousiast.”
“Inmiddels is het systeem op zo’n 70 schepen toegepast. De schippers die ermee varen zijn laaiend enthousiast”

EIA helpt om investering te doen
Het Easyflow-systeem staat niet specifiek omschreven op de Energielijst, maar kan door middel van een generieke aanvraag in aanmerking komen voor de EIA. “Dat helpt vanzelfsprekend enorm om ondernemers over de streep te helpen bij het nemen van de beslissing om te investeren. Maar een bedrijf dat investeert moet natuurlijk wel winst maken, anders heb je niks aan de investeringsaftrek. Daar zit wel de crux. We hebben een heel zware periode gehad in de scheepvaart.”
